“Això és impossible”. D’esquena a la innovació.

Jose Velategui

És descoratjador comprovar com alguns no aprenen del passat i segueixen ancorats en l’immobilisme i l’status quo. “Això és impossible” o “Això mai succeirà en el meu sector” són expressions que es continuen escoltant en un país com el nostre on la innovació no rep el suport que necessita. Mai veurem un cotxe autònom; mai disposarem d’energia gratuïta; mai menjarem carn artificial …

Quantes disrupcions a gran escala s’han produït en els darrers anys?
Quantes empreses han desaparegut perquè no es van adaptar a una innovació?

SENSE INNOVACIÓ NO HI HA FUTUR.

Polaroid, Alta Vista, Kodak, Agfa Photo, Nokia, Blackberry, Blockbuster, Olivetti o Napster són només uns exemples. Totes elles van sucumbir davant l’aparició d’innovacions disruptives i la seva incapacitat per a gestionar-les. I malgrat tot, encara hi ha directius i empreses que es creuen immunes a la innovació. El problema és que la transformació digital no té aturador i qualsevol dia una innovació disruptiva les deixarà fora del mercat.

Un exemple: la biotecnologia sense animals. Es tracta d’una innovació que podria fer que les fàbriques fossin quelcom del passat, estalviar milers de milions de litres d’aigua per any i reduir les emissions de carboni de la producció d’aliments. ¿Impossible?

clean meat, un exemple d'innovació disruptiva.

Fotomuntatge de “clean meat” de vedella. © Just.

La por al desconegut o a quedar en evidència davant un canvi, sovint paralitza i espanta.  Però no hi ha més remei que fer-li front i adoptar mesures davant les tecnologies que poden esdevenir un perill o les que ja ho són. A més, tota empresa hauria de tenir una estrategia d’innovació com a part del seu model de negoci; una estrategia que empri la innovació per potenciar el seu valor diferencial amb el recolzament de la digitalització.

Donar l’esquena a la innovació per estalviar costos, es com aturar el rellotge per estalviar temps.

Vegem altres exemples. Les tecnologies de reconeixement de veu (com Siri) poden fer que els teclats facin companyia ven aviat als discs flexibles o a les impressores matricials d’impacte.  Les consoles, com ara la PSX o la Xbox, podrien ser substituïdes per potents servidors a la xarxa.  I què dir de les impressores 3D, la robòtica o la IA, les seves possibilitats i repercussions són infinites.

Els robots humanoides són una innovació de gran abast.

Robots humanoides bípedes de Pal Robotics.

SEMPRE EN MOVIMENT ESTÀ EL FUTUR.

“Difícil de veure el futur és”“Sempre en moviment està el futur”. Es tracta de dues frases famoses del mestre Ioda, de Star Wars. Ambdues tenen aplicació a l’empresa.

Fora magnífic disposar d’una bola per poder veure el futur. Però no és possible (de moment).  Però el que sí és possible és no ancorar-se en el passat, en l’immobilisme i en l’status quo. Perquè en un entorn a on impressores 3D construeixen edificis capaços de suportar terratrèmols de magnitud 8, o un dron porta comandes d’Amazon fins a la porta de casa nostra, la innovació no és una opció.

Tampoc cal obsessionar-se; ments més brillants no van saber veure el futur. Napoleó va titllar d’estupidesa la màquina de vapor aplicada als vaixells.  Tomas Watson, fundador d’IBM, va dir que “el mercat d’ordinadors només serà d’unes cinc unitats anuals arreu del món“.  No fa gaire, Steve Ballmer, president de Microsoft, assegurava que “no hi ha cap opció de que l’iPhone esdevingui cap canvi en el mercat“. La revista Wired va dir de l’iPad que “és només un iPhone gegant“.

INNOVACIÓ DISRUPTIVA.

Un exemple d’innovació disruptiva a gran escala és la carn artificial o clean meat; les seves repercussions poden ser enormes. Malgrat això, hi ha qui assegura que “mai arribarà al mercat“. De fet, la reacció de la industria alimentària, davant el canvi tecnològic, ha estat la d’oposar-se; la consideren fake meat o carn falsa.  És a dir, escepticisme i oposició frontal davant la innovació.

El problema és que empresaris com Bill Gates i Richard Branson estan invertint milions en aquesta tecnologia.  D’altra banda, Josh Tetrick, CEO de l’empresa de carn neta JUST, amb seu a San Francisco, diu que les salsitxes creades al laboratori, els nuggets de pollastre i el foie gras es podrien servir en Àsia i EU abans de finals de 2018.

Dues forçes enfrontades: la que impulsa una innovació tecnològica i la que es vol mantenir en el seu status quo actual. Quelcom semblant passa a d’altres sectors, a on la IA, la robòtica, la impressió 3D o la nanotecnologia aporten innovacions molt importants a molts nivells.  És un fet; i donar l’esquena a la innovació és un gran error.

PREPARATS PER LA INNOVACIÓ.

El futur cada vegada és més a prop. I les innovacions tecnològiques fan evolucionar la nostra societat i les organitzacions a una velocitat de vertigen.  És la societat del gigabit, un terreny a on les regles del joc no tenen res a veure amb les segle XX.  Ara és possible innovar amb pocs recursos i produir una desintermediació capaç d’escurçar la cadena de valor i reduir els costos de producció.

El McKinsey Global Institute estima que el 30% de les tasques de la major part de les ocupacions o llocs de treball  són repetitius i es poden automatizar mitjançant robots.

El futur de qualsevol empresa depèn d’aplicar estratègies per anticipar als canvis; també convé disposar d’alertes primerenques i albirar nous escenaris competitius abans que la competència. Cal canviar abans que tot canviï i els nostres processos i model de negoci quedin obsolets.

Per a innovar cal oblidar-se del passat i de la forma tradicional en que s’han fet les coses.  Atreveix-te, demanat què passaria si fessis les coses d’una altra manera. Prova a adaptar quelcom que ja funcioni en un altre sector.  Apple, per exemple, es va atrevir a adaptar la tecnologia multi tàctil malgrat la visió general era que “mai s’escriurà sobre una pantalla“. iPhone i iPad van demostrar el contrari.

Generar innovació empresarial passa per oblidar-se de la forma tradicional de fer les coses.

A EIO estem convençuts que la transformació digital no és una opció. No a la societat del gigabit i l’economia 2.0. Perquè no estem davant una era de canvis, és un canvi d’era; la quarta revolució industrial a on la innovació avança a un ritme sense precedents. La digitalització està transformant la globalització i creant oportunitats per a empreses i economies. Com a conseqüència, la innovació esdebé una obligació i una necessitat per qualsevol empresa que vulgui sobreviure en un món que canvia de forma constant.

A EIO col·laborem amb els nostres clients en la seva transformació digital tot aportant tecnologia i solucions software de negoci. Truqui’ns, estarem encantats d’assessorar-lo sense cap compromís.

EIO l'informa que el nostre web empra galetes tècniques, de personalització i anàlisis, pròpies i de tercers, per a facilitar-li la navegació de forma anònima i analitzar estadístiques de l'ús del web Més informació,

ACEPTAR
Aviso de cookies