SOLUCIONS ERP: PILARS TECNOLÒGICS DE LES PIME.

Jose Velategui

Qualsevol organització que no es mantingui alineada amb la tecnologia no farà res més que perdre clients, i a poc a poc (o sobtadament) acabarà desplaçada del mercat. El motiu és evident; des dels anys 80 hem assistit a un creixement sense precedents de les TIC i del seu progressiu grau d’influència a les organitzacions. La competència ho sap i les empra com a un avantatge competitiu.

Conseqüència: per adaptar-se a la transformació digital, competir en un mercat globalitzat i sobreviure dins l’actual entorn econòmic (VUCA) cal entendre que un sistema ERP és un pilar imprescindible.

 

ERP, TRANSFORMACIÓ DIGITAL I GLOBALITZACIÓ

El nou entorn econòmic, caracteritzat per la globalització i la transformació de les economies industrials, ha enfrontat empreses i directius a nous reptes. Les PIME actuals es veuen abocades a competir en un entorn cada vegada més competitiu i globalitzat. Una forma d’enfrontar-se a aquest entorn és disposar de processos de negoci efectius, així com processos de pressa de decisions que estiguin suportats per informació completa i de qualitat en temps i forma.

En aquest sentit, els ERP proporcionen una visió integral dels principals processos, alhora que trenquen amb els vedats d’informació departamentals, la qual cosa permet millorar la gestió empresarial i explotar ambdós factors. Tot plegat fa que els ERP juguin un paper cada vegada més estratègic en ple procés de transformació digital. Un procés en el qual les empreses incorporen tecnologies que mirar de fer el seu negoci més eficient, més competitiu i albirar noves oportunitats.

BENEFICIS D’UN ERP.

Molt ha plogut des dels anys 80, on els ERP van néixer com a eina de logística militar. I malgrat la seva orientació inicial a grans companyies, els ERP són (o haurien de ser) una part fonamental de qualsevol empresa, amb independència de la seva grandària. De fet, al llarg de les darreres dues dècades la implantació de sistemes ERP han estat un dels fenòmens més sobresortints a nivell de sistemes d’informació arreu del món.

Els ERP proporcionen beneficis a totes les àrees d’una empresa. Beneficis que van des de la pressa de decisions fins a l’augment de la productivitat, i que és possible descriure enquibint-los en cinc dimensions.

La primera dimensió té a veure amb l’organització i estructura de l’empresa. En aquest aspecte, un ERP permet donar suport a estructures organitzacionals superiors, així com la creació de cultures més disciplinades i efectives. Estructures capaces de creuar fronteres ja siguin geogràfiques o d’unitats de negoci, aconseguint que tot el personal faci ús de la mateixa informació i processos.

En segon lloc, podríem parlar d’una dimensió administrativa. En aquest sentit, els ERP permeten automatitzar molts processos administratius i transaccions essencials, així com altres relatius a la creació d’informes multi nivell o integrats, dades estadístiques, així com balanços que permeten prendre decisions i aplicar estratègies basades en informació fiable i actualitzada.

La tercera dimensió té a veure amb la tecnologia; un ERP proporciona un sol entorn i plataforma tecnològica per a tot el sistema d’informació de l’empresa. Tota la informació relativa als processos clau del negoci són integrats dins un sol repositori, el que garanteix la qualitat i consistència de les dades.

La quarta dimensió fa referència a les capacitats del negoci. Un sistema ERP permet dur a terme tots els processos operatius d’una forma més efectiva gràcies a la planificació de les compres i de la producció, així com a una visió clara dels costos i el mesurament del grau d’eficiència dels proveïdors. L’ERP permet integrar i quantificar tot el procés de producció orientant l’organització al client i donar resposta a les seves necessitats i requeriments, analitzar la possibilitat de nous productes i/o serveis i lliurar un alt valor afegit als clients.

Els teus clients més infeliços són la teva font d’aprenentatge més gran”.

La darrera dimensió és l’estratègica. Les TIC fa temps que representen una font d’avantatges competitius per a les empreses. En aquest sentit, un ERP pot donar suport al creixement de l’empresa, a la generació d’innovacions de negoci, a un lideratge en costos, a la diferenciació de producte, així com a la construcció de sinèrgies i aliances amb clients i proveïdors.

Però si parlem de transformació digital, personalment afegiria dos factors més: la mobilitat i els empleats. La raó és que la transformació digital exigeix a les empreses un alt nivell d’eficiència. Un ERP és capaç d’oferir capacitats mòbils de manera que els empleats disposin d’accés a la informació i dur a terme els seus processos en qualsevol lloc i moment. Un exemple és Sage Catalog, una solució de software que permet presentar els productes i serveis de forma interactiva, fer comandes, planificar tasques i accedir a les dades dels clients, tot des d’una tauleta digital.

L’altre factor són els empleats. El capital humà de qualsevol empresa és el que realment estableix la diferència en el mercat. El seu grau de compromís així con les eines i la informació de que disposen són claus. Un ERP els hi aporta una visió estratègica del negoci, així com una sòlida guia de processos que afavoreix la transformació digital i el creixement de l’empresa

TENDÈNCIES DEL FUTUR.

Internet i la transformació digital són dos reptes als que qualsevol ERP, i els actors implicats, ha de fer front. Malgrat això, la meva experiència hem demostra que la preocupació de moltes empreses i dels seus responsables segueix sent el d’aconseguir una implantació correcta. El motiu no és de caire tècnic, sinó del canvi de filosofia que comporta i que requereix d’un programa de gestió del canvi (sovint inexistent).

Implantar un ERP no és una qüestió de sistemes d’informació, sinó que és un aspecte lligat directament a l’estratègia de negoci”.

Un estudi d’IDC afirma que el proper pas dins l’evolució dels ERP seran els sistemes intel·ligents (i-ERP), un nou paradigma capaç de seguir l’estela de la transformació digital. Es tracta de sistemes que es basen en tres eixos fonamentals: proporcionen una experiència d’usuari conversacional i d’assistència, l’automatització de processos estesos i conjunts de dades curats, acompanyats per accés en context.

Aquests ERP faran ús del cloud computing, l’aprenentatge automàtic així com de l’anàlisi predictiu per a gestionar les dades. De fet, segons l’informe Cloud Computing Primer for 2017, de la consultora Gartner, el cloud ha deixat de ser una tecnologia disruptiva per a esdevenir un enfocament viable per a la majoria de les empreses.

Una altra tendència i preocupació serà la seguretat de les dades a tots els nivells, sens dubte un dels grans temes que tota organització haurà d’extremar.

Des d’EIO som conscients que una solució ERP representa la primera etapa de la transformació i el seu futur passa per combinar-se amb les tecnologies disruptives de la transformació digital: Mobile, Cloud, Social Media i Big Data.

Si tens cap dubte o necessites assessorament a EIO estarem encantats d’atendre’t, sense cap compromís.

En aquest web processem dades personals com, per exemple, les dades de navegació. Si segueix navegant pel nostre web, EIO i altres companyies seleccionades podran instal·lar cookies o accedir a informació no sensible del teu dispositiu amb l'objectiu de personalitzar continguts i elaborar estadístiques. Pots configurar les preferències de privacitat ara o en qualsevol moment accedint a la nostra política de privacitat. Més informació,

ACEPTAR
Aviso de cookies
trabajo en equipo